Lilu, Dezsi és a jutalom falat.

Mivel nem a pontszámokért, nem a vizsgafeladatok precíz végrehajtásáért tréningezünk, nincs kényszer és nincs erős kényszerítés sem. Sőt! Nyugodt maradok. Tehetem is, hiszen tudom, hogy én idéztem elő ezt a kapkodást, bénaságot a jutalomfalattal. Ez itt és most túl erős inger neki. Kiabálhatnék, idegesen fegyelmezhetném. Akkor még rosszabb lenne, addig gyűrnénk egymást, míg dühös, elégedetlen nem lennék. Éppen ezért nem teszem. Csak akkor és annyit gyakorolunk, ami örömet okoz. Ami nem jelenti azt, hogy a rosszul sikerült gyakorlatokat jóváhagyom, rendre belenyugszom, hát ez így sikerült, ez is jó lesz. Igyekszem a legjobbat kihozni így is. Csak megmutattam ilyen az, amikor a jutalomfalat, csak hátráltat, mert a kutya túlmotivált, kapkodó, szétszórt lesz tőle. Nyakörvvel, pórázzal, elektromossal, szögessel fékezhetném, lassíthatnám a kutyát, de én nem ezt a megoldást választottam. Lilu, javított változat alább. Szemből pozíció gyakorlással és koncentrálással kezdek, hogy lehiggadjon. Majd, a párhuzamos, azaz szabályos láb melletti, helyben és lépésben való pozíció gyakorlással folytatom.


Miért kellett ezt a felnőtt kutyákkal bemutatni? 
Azért, mert egy előző írásban közzétett videó szösszenet erről a témáról kevésnek bizonyult, nem volt meggyőző, kellett valami hosszabb, látványosabb bizonyítás, hogy nem a kölyökkutya rossz tulajdonsága az, ahogyan viselkedik. Sokkal inkább egy hibás elképzelés a kiképzésről, az adott helyzetben. Virtuálisan csak így ment, hogy azonnal készítek egy felvételt, hogy a felnőtt kutyáink is produkálják ugyan azt, hogy túlmotivált, széteső, kapkodó lesz a viselkedésük, a jutalomfalat miatt. Azaz a túlmotiváltság miatt. Velük már azt is megtudtam mutatni, milyen ha nincs falat, hiszen a megtanultakat képes falat nélkül is végrehajtani. Sok éve nem kell megvezetés, hogy egy gyakorlatot végre tudjanak hajtani. 
Dezsi, aki másként reagál, de nagyon hasonlóan. 


A felnőtt kutyára pont úgy hat a jutalomfalat, mint a kölyökkutyára. Az orrán keresztül jut el az inger az agyáig, az étel szaga beindítja az ösztönöket. FINOM, AKAROM! Az első három és fél perc a szétesés, mint láthatod a videón. Én akarok valamit, a kutya is akar, de nem vagyunk összhangban. A kutya nem fogja kitalálni, hogy nekem hogyan lenne jó, mitől lennék elégedett, bizony arra nekem kell rájönni!  Meg is találom a megoldást, hiszen már kitapasztaltam, hogyan működik jobban, a kiképzésben mi a célravezetőbb. Növendék, felnőtt kutyánál, „régi mesterkiképzők„ kezében, ilyenkor kerül elő a szöges, a vékony rövid póráz fültőbe húzva vagy az elektromos nyakörv. Gyors, látványos eredményt hoz a kényszer, de közel sem biztos, hogy egyedüli üdvözítő megoldás!
Mivel kölyökkutyáknál ezeket még véletlenül sem alkalmazzuk, más módszert ajánlok. 
Kölyök korban különösen, hiszen akkor még nem lehet agyongyalulni a kutyát. Nekem, aki nem verseny kutyát képez, nem pontszámokra hajt, pusztán egy jól nevelt, vidám, szófogadó kutyára vágyik, később is tökéletesen elég ennyi. Szóval, megelégeltem a szétesést, jeleztem, hogy ez így nagyon nem jó, visszavettem az irányítást. Átváltunk koncentrálásra,  új alapokra helyeztük a gyakorlást. Én a szemből végrehajtott pozíció gyakorlást választom itt. Koncentrálás, figyelem, nyújtom az időt a jutalmazásig, majd végleg elhagyom a falatot, csak a dicsérő szót, a simogatást alkalmazom.Tudom, hogy ők a szót is megtanulták és megkövetelhetem tőlük a pozíció szabályos végrehajtását is! Növendék korban pedig a falat helyett, már a motivációs tárgyat használom. Amit lát a kutya, de el nem érheti, vagy elrejtve, pl. a hónalj alá, lesz motivációs tárgy. Más más helyről elővarázsolva pedig a jutalmazás eszköze.

Siroccó Dilahla, Lilu tulajdonos Krausz Győzőné Lilu eredményei HD+/- ED –2011. 11.05.tenyészthető OMSE  H-J-K-N almok anyja apa: Sirocco Úzó Kiállítás: kitűnő 2 , tenyész szemle: alkalmas Egészségügyi szűrés: HD – ED- anya: Ina von Tegler Fliess ADRK 113211 Rott /402/H/09 Első felvezetésben: tenyésztésre alkalmas. Egészségügyi szűrés: HD – > 3 évesen vettük. Felkészítettük tenyész szemlére. Siroccó “D” alom született 2010. április 19. Testvérek: Dante-Carlos , Dylen, Delma-Doris, Daliba-Dali, Diána-Dia, Debóra-Penne, Dilahla-Lilu https://siroccorottweiler.hu/sirocco-d-alom-2010/

Siroccó Rott Idol-Dezsi  tulajdonos Krausz Győző apa: Siroccó Bruge Tulajdonos Szabó István Siroccó Úzó - Forrófejű Rena sz: 2009. 01.21. HD- tenyészthető OMSE 2011. 11. 05 . Anya Siroccó Cintarella tulajdonos: Krausz Győző  Sirocco Úzó - Odette von Hause Fritz előző tulajdonos Vida Zoltán felnevelésében, felkészítésével- tenyésztésre alkalmas, egészségügyi szűrés: HD +/- Siroccó Rott I alom 2012. szeptember 23. testvérek>>>Idol-Dezsi, Iláj, Ixor, Izisz, Ilcsi-Héra, Irma-Mira , Ingrid-Kelly, Iluska – Rose, Imola. https://siroccorottweiler.hu/sirocco-i-alom-2012/