Haza viszel egy kutyát

vikitünde

Nekünk az első kutyánk kivételével mindig több kutyánk volt. 6 éves koráig volt egyke az első, de két éves korában született Viktor fiunk és 4 éves korában Tünde lányunk. Értelemszerűen a gyerekek elsőbbséget élveztek abban az időben nálam. 
A második kutyánkat felnőtten vettük, de ő csak nagyon rövid ideig élt velünk, Parvo virus elvitte félidős vemhesen. Első kertes házas időszakban már több kutyánk volt, a parvo tarolt és több kölyökkel próbálkoztunk. 

Így az évtizedek alatt többször előfordult, hogy nem saját tenyésztésű és nem is saját nevelésű kutyánk volt. 5 hónapos kortól 3-4 éves, de 6-8 éves kutyát is hoztunk haza. A kezdetek kezdetén a felnőtt, de növendék kutyáknál is Győzőé volt a feladat, hogy kiismerje a kutyát és „beállítsa a sorba” vagyis megismertesse vele az alapvető szabályokat. Így én bizalommal vagy távolságtartóan közelítettem a kutyához, de magabiztosan. Ismertem a saját határaimat és a kutyáról, mint fajról is sokat tudtam. Kamasz koromban egy boxerrel jártam kutyaiskolába és lakótelepi lányként a kutya sétáltatás közben kutyások között töltöttem sok órát. 

Így ismertem meg a rottweiler fajtát is.

Mire végleges otthonunkba és kertes házba költöztünk, már rutinos kutyás voltam. A kutya viselkedésének felmérése rutinnal rövid időt vesz igénybe és nekem természetes, hogy az első tíz percben nem kezdem el dresszírozni. Hagyok időt a kutyának, hogy körül nézzen a kertben és ellazuljon. Közben figyelem a reakcióját.

Felszabadult, érdeklődő vagy lassú, óvatos szimatoló? Lefekszik és azt mondja hagyjál békén? Békén hagyom, nem sürgetem. Nem hagyom magára csak teszek veszek körülötte. Friss vízzel, esetleg egy finom falat illatával irányítom a figyelmet magam felé, de akár egy játékkal is próbálkozom. Jó esetben van információm a kutyáról, kora, neve, mit tanult eddig, az előző gazdájától.

Mi a neve? -hallgat rá? Ki próbálom. Különböző hanglejtésben és ritmusban mondom ki, hogy eltaláljam, amit megtanulhatott.

Evéshez-volt e valami rituálé? -várakozás, kézjel, szó társult hozzá, vagy csak letették a tálat és ehetett? A tanított kutya mozdulata elárulja, ha a gazda nem is mondta el. Rám néz majd a tálra és vár.  Nem esik neki azonnal, hogy egyen. Mégis ezt teszi és eközben bizalom híján les rám- hátrább lépek, mert féltheti az ételt tőlem. Nem provokálom. Majd lassan szoktatom az én szabályaimhoz.

Zajokra hogyan reagál? Nem reagál semmi szokatlan zajra, reagál, de túl lép rajta, ijedséggel reagál? Nem utasítom, nem kommentálom, csak raktározom az információt! Sétálok tovább. 

Örömmel követ, ha beszélek hozzá érdeklődve figyel? Elmegy, szimatol és látszólag figyelmen kívül hagy engem. Még mindig csak figyelem.

Játékra kapható? Labda, huzakodás, futkározás, bármi, ami felkelti az érdeklődését hosszabb rövidebb ideig.  Ha felkínálja a játékot elfogadom, de talán arról döntök nem akarok játszani vele. Nem dresszírozom, csak próbálom kiismerni.

Ezek alap dolgok és kezdetben a további napok az ismerkedéssel telnek, ami nem jelent mást, mint a napi ritmus szerinti életünkbe beillesztjük az új kutyát, a kutya biológiai órája szerinti szükségletek figyelembevételével.

Lépjünk az időben egy hatalmasat. Sok kutya nevelése, ki képzése után. Már jelen időben vagyunk. Ma a fentieken kívül, a kölyök kutyánál bevált rutinnal kezdem pár nap után, amiről így írtam a blogban:

Elsőként azt gyakoroljátok, hogy rád nézzen, rád figyeljen, ha szólsz hozzá.  A koncentráció kialakítása, a figyelem fenntartása később is fontos lesz.  Mond a nevét, ha rád néz és rád figyel, jutalmazd. Kezdetben egy rövid pillantásért, szemvillanásért is jutalom jár! Falat+ szó+ simogatás együtt!

Figyelem felkeltő, kicsit magasabb hangfrekvencián szólj hozzá, ez a kicsi kutyában pozitív érzést kelt, bár fogalma sincs, mit mondasz neki. Mindig vacsora előtt, étkezés előtt gyakorolj, akkor célt is érsz a jutalomfalattal.

Ha nem annyira éhes, egy kedvenc játéka lehet a jutalom. Guruló labda, megmozgatott plüss állat, más textil játékok remek tárgyak ehhez.  Mozgó, életre kelő zsákmányjátékoknak hívjuk ezeket, ami a kutya zsákmányszerző ösztönét kapcsolja be. Nyugodt körülmények között gyakorolj, ne legyen ott csak te meg a kutya. Aztán nehezítheted a dolgotokat azzal, hogy egy vagy több családtag közelében is gyakorolsz. Később a forgalmas utcán még nagyobb elvonó inger mellett is gyakorolhatsz. Tanítsd, meg a kutyát arra, hogy egy szóra, jelre (figyelj, psszzz) mindig rád figyeljen, bármilyen érdekes dolog is történik körülötte! Nagy hasznát veszed később! >>>>innen tovább a következő linken olvasd, nem másolom ide

A hangod jelentsen valamit. Nevelés az első naptól kezdve, hogy hazavitted.

https://amitakutyanevelesrolgondolok.blogspot.com/p/hangod-jelentsen-valamit.html

Ezen a blogon aztán minden témában találsz írásokat. Számítógépen jobban átlátható és sok videó is van az írásokhoz.

A honlapunkon szintén rengeteg téma van feldolgozva, keresgélj. Ezen a linken, fél éves 1 éves korabeli időszak eseményei vannak fent. Arról szól mit tanítunk a kutyának. 

https://siroccorottweiler.hu/2018/09/a-kutya-hetkoznapjai-71/