Fórumon beszélgettünk a
lányokkal, a téma az előre küldés tanítása volt. Több, módszer hangzott el ki
hogyan tanítja. Én is ajánlottam egyet kipróbálásra. Mivel csak virtuálisan
találkozunk, elküldtem a tanítási tipp leírását. Nem mindenki tudja elképzelni
szöveg alapján, mit is kell tenni, ezért megígértem, másnap, ha süt a nap,
valahogy felveszem videóra Liluval, hogyan is kell elképzelni.
Így tettem és leírtam a
történetet.
Nem sütött a nap, de azért
elmentünk sétálni és vittem a fényképezőgépet is. Mint látod egy ez árokpart,
pici cserjés, gazos résszel az út egyik oldalán és az árokkal a másik oldalán.
Szép hosszú egyenes, remek terep az előkerüléshez. Nem sétáltunk sokat és nem
is labdáztunk ezért Lilu kevésbé összeszedett, de a lényeg így is látszani fog.
Ez a festékes vödör ott volt az egyik bokorban, (fúj, szemetelők) így
kölcsönvettem a gyakorláshoz. Itthon már gyakoroltuk az előre küldést, a
vezényszót már ismeri. Az egyik variáció, hogy Lilu helyben marad, én kiviszem
a labdát, leteszem. Azért nem a földre, mert akkor Lilu szimatolva keresgélné a
teniszlabdát és itt az a cél, hogy gyorsan, célirányosan előre szaladjon! Ha
van segítő, akkor egyszerűbb, mert ő addig fogja a kutyát, de az sem rossz, ha
ki lehet kötni valahová. Ez itt túl bonyolult lett volna, na meg a másik
módszert akartam felvenni. Azt, hogy szabadon követésből küldöm előre
Az ötlet innen van. <<kattints a cikkért
Mi nem készülünk versenyre, meg
hármas szintű előre küldésre sem, ezért rövidítettem a távolságot. Inkább csak
az előre vezényszó tanítására helyeztem a hangsúlyt. Vizsga szerinti
készülésnél érdemes rendesen felépíteni és kondicionálni a gyakorlatot, pont,
mint a világbajnok teszi! Én csak újra olvastam valamelyik nap a cikket,
ajánlottam a módszert, aztán jött az ötlet, hogy kipróbálom. Jól is sikerült a próba, de nem gyakoroltuk
és csiszoltuk a dolgokat még e szerint a módszer szerint, ez csak a második alkalom,
hogy próbálkozunk. Kombináltam, a terep adta lehetőségekhez igazodtam, módosítottam
a leírtakhoz képest, na meg figyelembe vettem azt is, amit Lilu eddig
megtanult. Emlékeztető a cikkből, miért is logikus módszer ez, az előre küldés
tanításához.
"Az előre küldés tanítása is
ősi farkas szokásokra épül a belgánál. Biológusok megfigyelték, hogy a falka
visszatér azokra a helyekre, ahol már vaddal találkoztak. A feladat gyakorlása
feltételezi, hogy a szabadon követés tökéletes, és a kutya minden helyzetben
azonnal fekszik. Helyszín egy focipálya. Mario szabadon követéssel elindul egy
kis lyukba ásott, de jól látható labda felé, ami kb. a fél pályánál van. A
labdától két méterre megáll, karjelzést ad a kutyának a labda felé. Amint a
kutya megtalálta a labdát, szól a klikker, és kezdődik a játék. Közben óvatosan
egy másik labdát helyez a lyukba. Majd, amikor a gyakorlatot megismétlik,
"véletlenül" újra lesz ott játékszer. A lyuktól való távolságot
folyamatosan növeli, és az "előre" vezényszó csak akkor hangzik fel,
ha a kutya már az egész pályát befutja. kb. további 40 gyakorlás után, jön csak
az előre küldés pillanatában kiadott "előre" utasítás. "
Akkor lássuk a gyakorlást.
Miért nem utasítgatom és
parancsolgatok a kutyának?
Azért, hogy a kutya jókedvvel,
vidáman, lendületesen menjen, az egész játéknak tűnjön neki. Pozitív
megerősítés elve, ami = motiválom és jutalmazom a jóra! Hiszen az
"előre" úgy rögződik benne, hogy "jaj, de jó, mehetek a
labdáért", a hozd meg úgy, hogy "jaj, de jó játszunk tovább, ha
visszaviszem"! Tanulunk, alapozunk, ez még nem verseny és vizsgaképzés! De
ettől még nem kell egész másnak lenni, mint ahogyan a vizsga leírás kéri. Aki
vizsgára készül annak fokozottan fontos, hogy ne tanítson hibákat, mert akkor
sose jut el a kutyával a vizsgaszintre. Mindig javítani, újra tanítani kell a
kutyát! A kutya azt tanulja meg amit tanítunk neki!
Nézd tovább!
Amikor néhányszor egyformán
megcsináljuk ugyan ezt, egyszer csak variálok és nincs ott a labda a vödör
tetején! Lilu nem tudja ezt, ugyan olyan lelkesen megy a labdáért! Viszont én
hirtelen egy másik vezényszót adok! Fekszik! Ezt is ismeri és végre is hajtja
azonnal! Viszont a második alkalommal már tudja, hogy nincs ott a labda és
variál.
Mit rontottam el? Semmit,
gondolhatnám, pedig igen!
Lelkesedésemben és a videóra
koncentrálva, picit elfelejtkeztem a kutyáról, azt hittem már tudja a
feladatot, ezért elfelejtettem jutalmazni, túl sokat akartam egyszerre! Sok
volt a változás, az eddig tanultakhoz képest! A hibák mindig figyelmeztetnek!
Picit lazítottunk, játszottunk a labdával, majd szimatolás, keresgélés. Közben
megfordítottam az irányt
Lilunak ismert módszerrel előre,
majd másodikra kombinálom a meneteléssel és abból az előre! Labda nélkül
fektetéssel. Mint látod, nem sikerül első szóra. Itt már csökkent Lilu
lelkesedése, túl sok volt neki a változás és a gyakorlatozás. Hiányzott a séta,
a megszokott rend. Abba hagytuk a gyakorlást és sétálni mentünk. Ezért kell
minden tréninget, gyakorlást, tanítást jól átgondolni, precízen felépíteni,
hogy ne tanítsunk hibákat, amit aztán nem győzünk javítani. A kutya nem
automata, hogy megnyomunk rajta egy gombot és kívánságunk szerint működik!
Hosszú, céltudatos gyakorlások eredménye, minden, amit látsz a versenyekről, de
egy sima vizsgáról készült videón is.
Két nap múlva ismét felvételt készítettem. Nem ugyan az a helyszín, ez az árok másik oldala, jóval messzebb. Hasonló a bemelegítés. Apporttal kezdtünk, utána az öv táskámat használtam az előre küldéshez. Lilu ismét zokon vette, hogy nem lelt rá a motivációs tárgyra(labda), nem ment tovább, de azért hátat fordított. Korrigáltam. Majd ismételtünk, de azt nem vettem már fel.
Befejezésnek álljon itt a gyakorlat, mi is a tanítási cél IPO 1-es szinten. IPO 3 szinten csak az előre küldés távolsága változik. " 7. Előre küldés fektetéssel 10 pont
a) vezényszó” előre küldéshez”,
„fektetéshez” és „ültetéshez”
b) végrehajtás:
A Kutyavezető szabályos
alapállásból indulva az őt szabadon követő kutyával a kijelölt irányban
egyenesen elindulnak. 10-15 lépés megtétele után az előre vezényszó kiadásával,
valamint ezzel egy időben karjának egyszeri előre lendítésével előre küldi a
Kutyát-t, miközben ő állva marad. A Kutyának célra törően, egyenes vonalban és
gyors tempóban legalább 30 lépésnyi távolságra, a mutatott irányba el kell
távolodnia. A Teljesítménybíró utasítására a kutyavezető kiadja a feküdj
vezényszót, mire a kutyának azonnal le kell feküdnie. A kutyavezető, addig
tarthatja fent irányközlésként a karját, amíg a kutya le nem feküdt. A
teljesítménybíró engedélyére a kutyavezető a kutyájához megy és belép jobb
oldalára. Kb. 3 mp elteltével felülteti, melyre a kutyának szabályos ülő
helyzetbe kell kerülnie.
c) értékelés: hibák a felvezetési szakaszban, a kutyával való együtt futás, túl lassú előre futás, erős kitérés oldalirányban, túl rövid távolság, vontatott, vagy túl hamar történő lefekvés, nyugtalan fekvés, kutyavezető közeledtekor idő előtti felállás, felülés súlyuknak megfelelően csökkentik a gyakorlat értékét. További segítség pl.: előre, vagy a feküdj vezényszavak elnyújtása szintén beleszámít az értékelésbe. Miután a kutya a kívánt távolságba ért, a fektetéshez alapvetően teljesítménybíró utasítása szükséges. Ha a kutya nem áll meg, 0 pontot kap a gyakorlatra. További első vezényszó a fektetéshez -1,5 pont További második vezényszó a fektetéshez -2,5 pont, Ha a kutya megáll, de nem fekszik le a további második vezényszóra -3,5 pont, Ha a kutya elhagyja a pályát, vagy visszamegy a kutyavezetőhöz, a gyakorlat értéke 0 pont. " Lásd! A tíz pontos gyakorlatból pontszámokat veszthetünk, minden hibával, de akár "hiányos" értékelést is kaphatunk. Írás közzétételének dátuma a blogban 2014. 04. 05. de 2011 év végi a történet.
Apport, bemelegítésként. Nem a szokásos formában, kidobott apportfával kértem a behozatalt. Egy videón látott módszert próbáltam ki. 2020. Újra szerkesztett videóval teszem ide.
Megjegyzés: 2019. január 1-től a vizsgaszabályzat változott, módosításra került. IPO mozaik szó helyett IGP mozaik szóval jelölik a vizsgát, de nem csak az elnevezés változott, több pontban változás van, a végrehajtás módjában.