Lilu apport hibákkal




A fogd, hozd, tartod vezényszavakat tanítom pici kortól, a "labdás" apport játékoknál, így azt már ismerte Lilu, amikor a szabályos apport gyakorlatot elkezdtem tanítani. Először sík talajon, aztán akadályon át. Nem használtam kényszert, még nyakörv sem volt rajta a gyakorlásokkor.

Klikker, apportfa és elhatározás voltak a kellékeim. Ezeket a módszereket kombináltam, próbálgattam, amit már blog formában közzé tettem itt. -klikk  a mondatra! Az IPO vizsgarend szerinti apport gyakorlatok  leírásában ott a tanítási cél. Nagyon precíz formai végrehajtást követel meg. 

Az ember hajlamos a kiképzés kezdetén már elvárni a kutyától, hogy úgy hajtsa végre, hiszen az iskolán, a bemutató videókon már a kész munka látható és az embernek az az a képzete támad, hogy a kutya ezt magától is így tudja. Pedig nem! Bizony hamar elkedvetlenedik az ember, ha nem sikerül elsőre, vagy a kezdeti sikerek után, visszaesést tapasztal. Kényelmesen azt gondolja, hogy ez neki úgyse fog menni. Lemondóan legyint, sikerül, ahogy sikerül. Amikor nem sikerül, ki is jelenti, hogy az ő kutyája nem is apportos, nem szereti az apportfát. 
Mi rottweileres gazdik, hamar mentséget találunk szeretett kutyánk hiányosságaira, mert ezer másik szerethető tulajdonsága van. Így, ha magától nem tanulja meg a kutya, ritkán kényszerítjük. Itt nem a fizikai kényszerre gondolok elsősorban, de a kitartó gyakorlásra, az elhatározásra, hogy valóban megtanítjuk az apport gyakorlatokat! 

Fizikailag sem egyszerű kényszeríteni egy nagy, erős, dominanciára hajlamos rottweilert, ezért én sem így próbálkoztam, annak idején Úzóval sem, így Lilunál sem volt gondom a helyes arány megtalálásával. Mert kényszer nélkül nem megy, DE A KÉNYSZER NEM EGYENLŐ AZ ERŐSZAKKAL! Időnként próbára tette a türelmemet, amikor nem volt kedve az apporthoz. Mivel nem volt fontos határidőre, meg mindenáron elkészülni, volt idő a kísérletezésre. A közös tevékenységért gyakorolni, a magunk örömére. Amikor nagyon nem ment, abbahagytuk és másnap folytattuk. 

Ennek az írásnak az apropóját az alábbi videó adja. 


Azt éljük meg, azt hisszük a kutya sumákol, direkt nem dolgozik! Tényleg? Nem volt kedve? Bosszantani akart? Nem, nem! Szépen sorban leírom  milyen hibákat követtünk el! Nézd a videót! Nem kezdődik rosszul, lelkes, motivált Lilu. Alapállás, ül, koncentrál és nem ugrik ki, megvárja míg kidobom a fát. Akadály ugrik, - éééés - nem leli meg az apportfát! Megkeresi, visszaugrik, hozza az akadályon át, előttem ül, tartja. Játszadozik vele, köpné ki. Ez hiba, ezért igyekszem korrigálni. 

Javítsunk, ismételjünk, gondolom én. Csakhogy Lilu ezt másként gondolta. Az eleje még jó, de vissza nem ugorja az akadályt. Ismétlés. Akkor sem ugorja! Bizony valahogyan rá kell venni, hogy jól megcsinálja! Sokak szerint kézenfekvő lenne, nyakörvvel, szögessel megrángatni, hogy megtanulja ki az úr a háznál - én csak azt kérdezem, de minek is? Helyette marad a rávezetéses módszer.


Igyekszem nyugodt maradni, de azért a hangom elárulja, hogy nem vagyok elégedett. Újból próbálkozom, hiszen rosszul nem fejezhetjük be!


Biztató kezdés, de Lilu mást szeretne csinálni! Bökdös és szelíden kényszerít, teljesen olyan mintha elfelejtette volna, mi is a feladat. Pedig nem, csak szeretettel csinál hülyét belőlem. Addigra már én is rájöttem mit hibáztam.  A zsebembe tettem a teniszlabdát és Lilu úgy döntött, hogy ő már szívesebben játszana! A kecske is jól lakjon, a káposzta is megmaradjon - megoldást választottam. Másik feladatra váltottunk, a rész siker után, és egy jól sikerült feladat végrehajtását, megjutalmaztam a labdával. 
Miért így és nem másként? 
Azért, mert pontosan tudom, hogy a pozitív megerősítés, klikker tréning elve, metodikája alapján nem történt más, mint Lilu felkínált nekem másik tevékenységet a jutalom reményében! Ezt én nem fogadhattam el, de durván büntetni sem akartam, hiszen ő nem emberi ésszel gondolkozik ezért nem tervszerűen hibázik! Nem engem akar bosszantani! Egyszerűen, még nem egyértelmű számára, mi az amit tennie kell! Még nincs kiképezve olyan szinten, hogy bárhol, bármikor, ismételje a tevékenységet gondolkozás nélkül egy vezényszóra. Az okos kutya, gondolkozik, de nem emberi ésszel és amit így kigondol, azt nem a mi bosszantásunkra teszi!

Tapasztalat. 
A klikkert, a labdát, az egyéb segédeszközöket el kell hagyni egy idő után és így is meg kell követelni a tanultakat! Akkor már valóban szóra dolgozik a kutya! Akkor sem  hibátlanul, mert a precíz, vizsgarend szerinti feladat végrehajtáshoz, sokat, nagyon sokat kell gyakorolni. Ehhez vannak trükkök, tippek, eszközök, amit a profik, a versenyzők bevetnek. Lehet tanulni tőlük, de görcsölni nem érdemes.


Többször kísérletet tettem, hogy videó készüljön, de olyankor Lilu a hibák tárházát vonultatja fel. A visszanézett videók meg is mutatják a hiba okát, de azt nem a kutya követi el! A saját mozdulataim, amit én önkéntelenül teszek irányítják a kutyát. Nyilván videófelvétel készítése közben én is másként reagálok, hiszen, ha mindent a szokásos módon csinálok, kevés hiba csúszik be. Vagy csak a felvétel nélküli tréningeken, átnézek a hibák felett, hiszen nem fontos igazán a precizitás!? Szerintem is-is. A precíz, hibátlan, vizsgarend szerint értékelhető munkához, nem gyakoroltunk eleget. Ahhoz sokkal, de sokkal többet kellene gyűrni a dolgokat. 



Motiváció, labda, formagyakorlatok Dezsi

Dezsi feljött tegnap az emeletre és megmutattam neki Kende labdáját. Nagyon megörült neki, gyors és lendületes volt. Egészen izgalomba jött a labdáért. Akkor kigondoltam, jó eséllyel megtudom mutatni, milyen nehéz kezelni Dezsit, ha túl sok hibát követek el. Így lett egy videó, a hozzá tartozó magyarázattal Boglárkának. Majd lett a blogbejegyzés -Hibák-hibák, rossz tréning elképzelés-címmel 2014-ben. Most frissítettem 2020-ban. 
Egy módszer felületes másolása, ott rejti a hibák lehetőségét, mert a kutya reakciója más lesz, mint amit mi elképzelünk, így öröm helyett, bosszúság forrása a tréning. Szóval másnap reggel fényképezőgép elő, indult a bemutató készítése. Megvágtam, megszerkesztettem, hogy lásd az eseményeket. Le is írom, mit kell tudni, mi történik. Az egész kb. egy fél órás esemény volt. 
Dezsi nagyon magas ingerállapotba került a labdától, én meg ahelyett, hogy lecsillapítottam volna, tovább ingereltem, és még magasabb ingerállapotba került, nyugtalan, kapkodó lett, teljesen szétesett a figyelme. Rákerült a póráz, de az csak olaj volt a tűzre, és visszacsatolva sem volt jobb! A kényszer, a pofon se használt! A végén lecsillapítottam és nyugodt kezelhető lett. Miért volt az egyik és miért a másik viselkedése? Erre próbálok magyarázatot adni.  Vegyük sorba. 
Reggel van. Ilyenkor szokott játszani az anyjával és a nagynénjével felváltva. Aztán picit foglalkozom velük egyenként. Akkor Dezsit előre viszem, vagy hátul hagyom. Ez a kert közepe. Ezen a részen ritkán gyakorolunk, innen indulunk sétálni. Tehát neki ez a terület a séta izgalmát jelenti. Amikor előre engedtem, lelkesen száll be az autóba, "megyünk sétálni". Így indulunk el, hogy nyitva a csomagtartó, benne a box, amibe utazik. ( lásd a videót)

Ez öröm, ami izgatottságban  nyilvánul meg. Ezt én még fokoztam azzal, hogy elővettem elővettem a kincset, azt a labdát amivel még nem játszotta ki magát, újdonság varázsával hat rá. Nézd a videót! 

        

Megjelöltem számmal a klippeket, 5-6 perces események, amik óráknak tűnnek és nem könnyű nyugodtnak maradni. Az tuti, hogy nem én irányítom az eseményeket, hanem a kutya!
1. számmal jelölt klipp, első hiba, az elmaradt jutalom>>Nem adtam oda neki a labdát, de előbb feladat végrehajtásokat kértem tőle. Persze nem úgy hajtotta végre ahogyan "tudja", ahogyan mondtam neki, ezért nem jutalmaztam meg. Se a labdával, se szóval, se klikkerrel, se falattal. Csak ingereltem, mondtam csak mondtam, húzgáltam előtte, meg előle a labdát. Aztán egy kis idő múlva mégis megjutalmaztam a labdával. Akkor hol a hiba, hiszen végül volt jutalom?! Teheted fel a kérdést! Ott, hogy ez a kis idő,  emberi fejjel kicsi idő.
A kutyának amikor túl sok az inger, túl nagy a motiváció, akkor az izgatottsága nem tud lecsökkenni. Folyamatosan magas ösztönszinten van ami hátrány, mert ideges, kapkodó lesz, ezért nem koncentrál a feladatra. Az időben adott jutalom tudta volna lecsökkenteni az izgatottságát, de én nem ezt tettem, későn jutalmaztam. 
2 számmal jelölt klipp, második hiba, a kényszer >>Feltettem a pórázt, hogy na majd most korrigálom a pórázzal! Megrángatom, hogy lecsillapodjon! Rosszabb! Egyre nyugtalanabb! Ugrál föl kapkod a kezem és a labda után. Időnként leül, lefekszik, koncentrál, de mivel nem jutalmazom, nem oldom fel az izgatottságát, ideges. 
3 számmal jelölt klipp, még erősebb kényszer >> Visszacsatolom a pórázt, rángatom, próbálom fegyelmezni, ő meg próbál engem kényszeríteni, hogy csináljam már amit ő akar!
4. számmal jelölt klip>>Egyre rosszabb! Sehogy se akarom megérteni, hogy ő mit akar, ezért rágja a pórázt, vibrál, kapkod a kezem után, csipked (ilyen csipkedéssel szokta az anyja is, és a nagynénje is rendre tanítani). Olyan mintha direkt bosszantani akarna! De nem! 
Ő csak az ösztönei szerint működik, szeretné azt a labdát megkaparintani. Picit erőszakosabban nyúlt a kezem után, kapott pofont, de ettől nem lett nyugodtabb, hiába ült le és hittem azt, hogy na most már magába száll a büntetéstől és jó lesz .
5. számmal jelőlt klipp>>Nem lett jobb! Hiába mondogatom a nemet, hiába próbálom fegyelmezni, a már megtanult gyakorlatokat ismételtetni vele! Az ösztöncélját még nem érte el, nem kaparintotta meg a labdát! Én meg egyre idegesebb és mérgesebb vagyok! Elég ! Bezárom és abbahagyjuk! 
6. számmal jelölt klipp>> Megnyugszom. A Dezsi a boxban, ő is megnyugszik. A labdát elteszem. Se nem látja, se nem érzi a szagát. Leveszem a nyakörvet a pórázt! Hiszen itthon nem szoktunk még ezzel gyakorolni! Ezt csak sétához és a séta közbeni pici gyakorláshoz használom. Ilyen fiatal kutyánál, (10 hó) még minden apróságnak jelentősége van. Ő már sok mindent gyakorolt, de még nem kiképzett kutya! Még csak az alapokat gyűrjük. Mivel én tudom, hogy hol követtem el a sok-sok hibát, korrigálni is tudom, a balul sikerült gyakorlást. Azt is tudom, hogy semmilyen tréninget, gyakorlást nem fejezhetünk be kudarcélménnyel! Sem nekem, sem a kutyának nem tesz jót! Ezért. 
Lecsillapítom a kutyát! Elveszem a nagy ingert előle, elteszem a labdát! Elő a jutalom falat, hogy a labda helyett maradjon motiváció és legyen azonnali dicséret a jóra! 
Megcsináljuk a pózos gyakorlatokat
A tápot túl mohón nyelte és megakadt a torkán, (ezért nem szeretjük a száraz tápot jutalomfalatnak).Váltottam debrecenire és megismételtük a feladatokat. Simogatás, elégedett paskolás és mehetett játszani, azaz rövid idő után feloldottam a feladatvégrehajtás alól! Természetesen pici alaki, engedelmes feladatok gyakorlása után megkapta az áhított labdát és rohangálhatott vele! A labdát utána elcseréltem a reggelijére, aztán ment tovább a reggeli rutin.
Hogyan csinálhattam volna hiba nélkül? 
Az elején hagyni kellett volna, hogy futkározhasson a labda után, birtokolhassa egy kicsit! Azonnali gyakorlatozás helyett, picit dobálom neki, fut vele, csökkent volna az izgatottsága, alacsonyabb ingerállapotba került volna, de azért kellően motivált maradt volna a labdára. Minden jó részgyakorlatnál, meg kellett volna jutalmazni, dobni, vagy ejteni neki a labdát! Így fokozatosan nyújtva a várakozási időt, a koncentrálást, 
felépítve a teljes gyakorlatot, jutunk el oda, amit tanítani szeretnénk. 
Sokan követik el azt a hibát, hogy azt hiszik a kutya automata és gombnyomásra, szóra működik, azonnal készségesen gyakorlatozik. Nem így van. Amikor profin gyakorlatozó kutyát látsz, biztos lehetsz benne, hogy a gazdája, kiképzője, már sokat gyakorolt. Elsajátította kutyanevelés, kutyakiképzés mesterségét, tudja pontosan, mit miért csinál. Őt másolni hiba, mert nem az lesz az eredmény, mint amit szeretnénk! 
Dezsi fiatal kutya! 
Nem leverni, terrorizálni, büntetni kell! Nem rossz! Még nem tanulta meg a dolgokat, még sok gyakorlás kell ahhoz a felnőttkorig. Még ki kell képezni, hogy egy szóra is végre tudjon hajtani feladatokat, bárhol, bármikor az általam elképzelt, vagy a vizsgarend leírása szerinti módon! 
Még nem tanítottam meg!
A KONDICIONÁLÁS, a tanultak rögzítése, az új feladatok tanulása még hátra van! Nézd meg a videót figyelmesen! Még meg se lök igazán, csak mellém ül szorosan és kibillenek az egyensúlyomból! Vagy nézd ahogyan a fejem tetejéig ugrál! Hogyan győzhetném őt le fizikai erővel? Sehogy. Más módon kell elérnem amit akarok. Persze, ha akarok! Fel is adhatnám, haragudhatnék is rá, be is zárhatnám a kennelbe, sétálni se lenne kötelező vele. 
De ő egy nagyon kedves kutya, szeretem, sok örömet okoz. 
Megtanítom őt is, mint ahogyan a többieket! Miért? Azért, mert őt sem egy kerti kutyának akarom, de szeretném vinni mindenfelé, mint az anyját, nagynénjét, akik ugyan ezen az időszakon átestek és őket is meg kellett tanítani. Ma már jól működnek, a hétköznapi helyzetekben is. Megbízható családi és kísérő kutyák. Dezsivel is ez a cél. 
Ami sikerült is.